Írások

35 kg felett Merenyén

Spengler János
2021.08.04 21:29

Hosszú hetek óta vártam már erre a pillanatra: végre eljött a várva várt július 17, amikoris ellátogattam egy teljes hétig tartó túrára Baranya megye gyöngyszemére, a Merenyei víztározóra.

merenyei to

Hetek óta erre a látványra vártam

Helyfoglalás után gyorsan a sátor és táborépítéssel kezdtünk, mivel a meteorológiai előrejelzés nem volt túlságosan kecsegtető, ugyanis szombattól keddig folyamatos esőzés volt ígérve. Sajnos ez be is jött, bátran kijelenthetem, hogy esőből garantáltan nem szenvedtünk hiányt a horgászat alatt. A tábor felépítése után társammal azonnal vízre szálltunk és megindultunk helyet keresni. Nem sajnáltuk rá az időt, sikerült is több jó helyet találnunk. Egyik botomnak olyan 140 méter környékén találtam egy ígéretes pályát, itt helyeztem el az első bójám 2,2 méteres mélységben. Az aljzat vizsgálata során találtam szúnyoglárvákat, így bizakodó voltam a helyet illetően.

Második botomnak pedig 135 méter környékén találtam egy kisebb gödröt jó 2 méteres vízzel, míg a harmadik botom 120 méteren helyeztem el vastagabb iszappal borított területen. Bójázás után sajnos el is eredt az eső, de ez nem szegte kedvemet, esőkabát fel, és kezdődhetett a behordás.

Délután 14:00-ra helyükre is kerültek a botok, nagy meglepetésre 16:30 magasságában meg is szólalt a balos jelzőm, ami a vastagabb iszapra volt húzva egy szem 20-as Golden-nel. A kapás következtében nem is sejtettem, hogy mekkora amurral sikerült összeakadnom, azonban mikor a merítőhálóba került egyből láttuk, hogy valószínű rekord döntés lesz az első kapást követően. Mérlegeléskor be is bizonyosodott, hogy nem tévedtünk, hiszen 23,1 kg-nál állt meg a mérleg nyelve. Mondanom sem kell, nagy volt az örömöm, álmomban nem gondoltam volna, hogy ilyen jó lesz a kezdet!

merenyei amur

Uj amurrekordom: 23,1 kg

A taktikámról még nem esett szó. Korábbi tapasztalataimra hagyatkozva szándékosan kisebb méretű bojlikra építettem fel a túrámat, ugyanis úgy gondolom, hogy az ilyen sűrűn horgászott, nagy nyomás alatt lévő vízeken előnyömre válhat, ha egy kicsit eltérek az itt megszokottaktól, és 16 mm-es bojlikra alapozok, amiket süllyedő, vagy a jelenleg teszt alatt lévő kikönnyített, esetleg egy szem 12 mm-es Balancer-rel hóember formában kínálok fel a halaknak. Nem hiszek az ízvilágok variálásában, srácok javaslatára Summer Star-t és Golden-t hoztam magammal. Az etetés mennyiségét sem vittem túlzásba, ugyanis véleményem szerint a nagy feltűnés is hátrányt jelenthet egy ilyen vízen.

Na de térjünk vissza az eseményekhez. A nem mindennapi amur visszaengedését követően előkészítettem az etetésre szánt 16-20 mm bojlikat és visszahúztam a szereléket az őt megillető helyre. Este 19:00 magasában ismét megszólalt a balos jelzőm, ezúttal egy kisebb példány volt a maga 16,20 kg-os súlyával, de neki is nagyon örültem.

merenyei víztározó amur

A pontyok mellett hatalmas torpedók is lakják a vizet

Ezt követően aligha volt bent 15 percet a szerelék, ismételten a 20 mm-es Golden-re volt egy jelentkező, megint egy kapásra lettem figyelmes. Az amurok után végre megérkezett a túra első pontya is a maga 13,2 kg-os súlyával.

merenyei ponty

A túra első napjától kezdve nagyon jól működtek a dolgok

Hajnal 01:00 magasságban végre újra keltett a kapásjelzőm, a gödörnél elhelyezett botomon, amin 16-mm Summer Star volt felkínálva, egy gyönyörű 11,5 kg-os tükrös jelentkezett.

merenye

Tetszetős példány

Reggel 06:00 magasságában ismét a gödörnél elhelyezett szerelésem keltett. A bothoz érve a ráemelést követően egyből tudtam, hogy egy jobb hallal van most dolgom, így csónakba is szálltam, ami végül jó döntésnek bizonyult, mert a betontömb felé vette az irányt, ami már korábban egyszer megviccelt. A hal fölé érve sejtettem, hogy egy jó hallal van dolgom. 10-15 perces fárasztás után sikerült szákba terelnem egy gyönyörű nyurgát. 19,20 kg-nál állt meg a mérleg nyelve, ennél jobban nem kezdődhetett volna a reggelem.

20 kg merenye

Nem sok kellett volna a 20 kg-hoz :)

Úgy gondolom bátran ki lehet jelenteni, hogy az első 24 óra számomra nagyon erősre sikeredett. A közel 20 kg-os pontyom visszaengedését követően 1-2 kisebb példány tette tiszteletét, majd több mint egy napig csendben maradtak a jelzőim. Nem csüggedtem, mivel még mindig 6 nap volt vissza a túrából, panaszra pedig semmi okom nem volt.

helykeresés

Folyamatosan figyeltem a vizet halak jeleit keresve

A több mint egy napos kapástalánság után nem is gondoltam, hogy mit tartogat az éjszaka számomra. Este 22:00 magaságábban ismételten elkezdett szakadni az eső, de fél 11 fele ugrasztott egy kapás. A rossz időjárás miatt gyors horogszabadítás után útjára engedtem a 12 kg-os tőpontyot, majd gyorsan visszahelyeztem a szerelékemet a jól bevált 16 mm es Summer Starral. Úgy döntöttem, hogy a kapástalanabb időszak miatt most egy kicsivel nagyobb menyiséget fogok etetni, ezért fél-fél kg 16-20 mm-es Summer Star-t szórtam a horgom köré, majd ezt követően visszamentem a sátorba és izgatottan vártam a folytatást.

Hajnali kettő környékén egy ejtős csippanás ébresztett. Nem is vettem először komolyan, felültem az ágyra és vártam, hogy mi fog következni. Reméltem, hogy elhúzza, majd pár másodperc múlva pár cm-t ejtett a kapásjelzőmön, utána pedig folyamatosan szépen komótosan, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva megindult a jelzőm felfelé. Elindultam a botomhoz, mire odaértem, csak úgy szaladt le a zsinór a dobról. Ráemelést követően éreztem, hogy ismét nagyobb példánnyal van dolgom. Szépen jött kifelé, annak ellenére, hogy azonnal éreztem, jó hal van a horgomon, meg sem fordult a fejemben, hogy lehetséges, hogy álmaim halát fárasztom épp.

Nem sokat vaciláltunk, csónakba pattanunk és megindulunk a hal felé. Mikor odaértünk, a sötét miatt először nem is láttuk, ki van a horgon, viszont másodjára sikerült megvilágítani és azonnal láttuk, hogy sikerült becserkészni Magyarország egyik ikonikus halát. Ekkor már tudtam, hogy kivel van dolgom, kezdett forrni bennem az adrenalin. Már már lassan imához fohászkodtam, csak az járt a fejemben, hogy sikerüljön megszákolni. Végül 10-15 perces fárasztás után sikeresen merítőhálóba tereltük és szinte sokkolt a látvány, ami elénk tárult a halat látván. Önkívületi állapotban a parthoz érve gyors horogszabadítás és fertőtlenítés következett, majd mellest húztam és betáráztam a mérleget. Mikor ráraktuk a mérlegelőállványra hihetetlen látvány tárult elénk.  Kereken 36-kg-on állt meg a mérleg nyelve. Hirtelen fel sem tudtam dolgozni az eseményeket, azonban nem húztuk az időt, mivel tudtam, hogy öreg halról van szó, ezért minél gyorsabban próbáltam megfogni pár fénykép erejéig, és visszatenni éltető elemébe.

kis púpos merenye

MEGVAN!!

summer star

A nyerő csali, fárasztás után kissé megviselt állapotban.

Visszaengedés után ki is vettem a maradék botjaimat, majd írtam a csapattársaimnak, sikerült megfognom a "Kis Púpost". Reggelig le se tudtam feküdni az izgalomtól, csak az járt a fejemben, hogy amit elterveztem, működött, ugyanis egy szem 16 mm-es kikönnyített Summer Star volt a nyerő csali ezúttal.

Az éjszaka hátralévő részében egy percet nem tudtam aludni, majd délelőtt ismét visszahúztam a szerelékeket. Még mindig 4 napom hátra volt a túrából, mi jöhet még?

merenyei ponty

Nem volt megállás

Negyedik éjszaka ismét sikerült belenyúlnom egy szebb amurba, ismét 20 kg-os határ felett állt meg a mérleg. A csali egy szem 16 mm-es Golden volt, amit egy 12 mm-es Balancer-rel könnyítettem ki, és kínáltam fel hóember formában.

bojlizás merenye

Újra 20 kg felett

bojlis horgászat merenyén

5. napunk reggelél ismételten egy húzós kapásra ébredtem. Ugyanannak a csalikombinációnak köszönhetően újra 20 kg fölé ment a mérleg mutatója, ezúttal a pontos súly 22,20 kg volt.

merenyei bojlizás

bojlis horgászat amurra

Nappali órák csendben teltek el. Délután 13:00 órakor megérkezett az ebéd is, ha már a halak ebédidőre mentek.

kaja

Este 19:30 magasságában ismét megszólalt a jelzőm, amin Golden 16 mm és egy 12 mm Balancer-rel volt könnyítve. Erős húzós kapásra reagáltam, kontaktus felvétel után alig akart megállni, így mindjárt csónakba is ültem és nyomába eredtem. Jó 15 perces fárasztás után jött fel, szákolásnál láttam ismét sikerült zsákmányolnom egy szép 15,4 kg-os példányt.

pontyhorgászat merenyén

summer star bojli

16 mm-es Summer Star 12 mm-es Balancer-rel kikönnyítve

bojlizás

Túra utolsó hala

Összegzés:

Az utolsó éjszakán még sikerült egy 15,20 kg-os pontyot becserkésznem, ami úgy gondolom, hogy tökéletes volt búcsúzóul. Összesen 430 kg halat sikerült fognom a túra során nem akármilyen átlagsúllyal. Tökéletes egy hét volt, kaptunk hideget és meleget egyaránt, de ami a legfontosabb, hogy amit a túra elején kigondoltam működött, és a csaliválasztás terén sem volt okom panaszra. Felejthetetlen élmémenyekkel tele távoztam a túrám végén.

Köszönöm ismételten a minőségi csalikat a SpecialX-nek!

Üdvözlettel: Spengler János

További írások

nemesnadudvar

Húsvéti horgásztúra Nemesnádudvaron

SpecialX-el a Balatonon

Haromfa_revans_a_toklevelesben

Háromfa - Revans a töklevelesben

tavaszi_pontyhorgaszat_a_prodi_to_partjan

Tavaszi pontyhorgászat a Pródi tó partján