Írások

SpecialX-el a Balatonon

Kenyeres Tamás, Tar Dávid
2021.05.25 10:16

Május 21-et írunk. Háromnapos horgászatra érkeztünk Magyarország legnagyobb tavára, a Balatonra, azon belül is középső medencébe, Balatonszepezd térségébe.

A délutáni órákban érkeztünk meg erre a csodálatos tóra. A horgászhely elfoglalását követően a másodfokú viharjelzés miatt csak figyelni tudtuk az előttünk álló 60000 hektáros vizet és a viharjelző lámpákat. Nagyon vártuk már, hogy végre vízre szállhassunk és elkezdjük feltérképezni az előttünk lévő helyet.

Erre két óra várakozás után került sor. Radarral és tapogatórúd segítségével 310 és 330 méteres távolságban találtunk egy-egy számunkra megfelelőnek tűnő placcot, ahol keményebb iszapréteg volt található. Itt el is helyeztük bójáinkat. A másik ígéretesnek tűnő helyet 200 méteres távolságon találtuk meg a másik két bójánk közötti részen. Az itt elhelyezett bójánk bal és jobb oldalát horgásztuk a későbbiekben.

szep Balaton kilátás

Gyönyörű kilátás 330 méteres távolságra a parttól

Az etetési taktikánkat és az etetésre szánt bojlinkat az idő szűkében és a hatalmas vízterület miatt próbáltuk minél attraktívabbá varázsolni. A SpecialX termékpalettájáról a Golden és a Smoky bojlikkal készültünk erre a túrára többféle méretben, melyeket a hozzájuk tartozó Soaker-ekkel megfelelően beáztattunk, valamint az első alapozó etetés alkalmával 4-5 lapát főtt mag került a bójáink köré a bojlikkal együtt.

specialx soaker

Az etetésre szánt bojlik Soaker-rel való beáztatása

Az első 23 óra esemény nélkül telt. Végül 19:00-kor a benti bójánál lévő Golden-el csalizott botunkon erős húzós kapás jelentkezett. Egy gyönyörű 14,60 kg-os balatoni töves tette tiszteletét nálunk egy fotó erejéig.

specialx balaton ponty

Túránk első halának a Golden tetszett meg

Az etetést megtalálták a halak. Folytatásként az esti órákban még egy 5,40 kg-os ponty a közelebbi és egy 6,40 kg-os a távolabbi etetésünkön vette fel a csalinkat.

Mindketten kihúzták magukat a képre

A következő kapásig reggelig kellett várnunk, amikoris egy 14,50 kg-os tükrös erőteljesen elhúzta a Smoky-val csalizott horgot.

specialx balaton ponty

Hatalmas hal lesz belőle

Ezután az események beindulta, egy dupla kapás következett. A másodfokú viharjelzés miatt a partról kellett megoldanunk a halak fárasztását, melynek eredményeként egy 11,70 kg-os (Golden) és egy 19,60 kg-os tőpontyokat (Smoky) tarthattunk a fényképezőgép elé.

specialx ponty dupla kapás

Végre egy közös dupla halas kép is bekerült az albumunkba

balaton ponty 11 kg specialx

11,70 kg-os igazi pocakos balatoni töves

balaton ponty smoky 19,6 kg

A maga 19,60 kg-ával túránk legnagyobb halának bizonyult, megérdemelt egy búcsúpuszit is

A hajszálelőkéinken a hóember felkínálás mód bizonyult a legeredményesebbnek, így az egy szem 24mm-es Golden-t és Smoky-t egy szem 14-16mm pop-up-al könnyítettük ki. A következő kapásra 2 órát kellett várnunk, amikoris egy kisebb, 5,20kg-os példány vette fel az előbbiekben leírt módon csalizott horgunkat.

balaton ponty

A Golden-es hóember szerelék tökéletesen akadt a száj alsó felében

specialx ponty bojli

Aki a kicsit nem becsüli…

Amikor a hullámzás csendesedett és a viharjelzés is lehetővé tette, hogy ismételten vízre menjünk, nekiálltunk bejuttatni a parton várakozó 3db szerelékünket az őket megillető helyükre.

balaton gyűrű tájkép

Az utolsó bot is a helyére került

Bár a viharjelzés már nem kötött minket a partra, de a szél ismételten feltámadt és a 30-40cm-es hullámok miatt a következő pontyot is a partról fárasztottuk. Mivel már tudtuk, hogy nincsen semmilyen jelentősebb képződmény előttünk a vízben, így nem láttuk akadályát ennek.

balaton fárasztás

Fárasztás a hullámok között

balaton ponty

Egy gyönyörű 9,50 kg-os tövest sikerült a hullámok közül megszákolnunk

Majd megtörtént a túránk első halvesztése. A viharjelzés most is lehetővé tette volna, hogy csónakból fárasszunk, viszont a szél és a hullámzás továbbra sem csillapodott hozzá kellőképpen. A partról történő fárasztáskor a hal eloldalazott és a helyi horgászok által lehelyezett bóján átment, ami nem dőlt el. Mivel már 70 méteres távon volt a hal így csónakkal megközelítettük, de sajnos már nem várt ránk a bot végén. De nem csüggedtünk, a hibánkból tanultunk és így vártuk tovább az éjszakát.

balaton tájkép

Gyönyörű balatoni naplemente

A kora esti órákban erős húzós kapásra emeltünk rá a távolabbi bójánál lévő Golden-el csalizott botra. 9,70 kg-os töves volt a záporral tarkított kora éjszaka hala

ponty bojlira specialx

Szemerkélő esővel jött töves

Mielőtt nyugovóra tértünk volna még egy 5,30 kg-os töves is beköszönt hozzánk jóéjszakát kívánni és megmutatni nekünk, hogy a szemerkélő eső nem csillapodott. Zárásképpen a hajnali órákban ismételten egy dupla kapásra ébresztettek fel minket a kapásjelzőink. Ezúttal egy 15,00 kg-os türkös és egy 14,70 kg-os töves került az eső által áztatott bölcsőnkbe.

Bőrig ázva, de hatalmas örömmel

A meteorológia egyre növekvő csapadékot jósolt az utolsó napunkra, így úgy döntöttük nem várjuk meg a harmadik nap végét és reggeli órákban lezárjuk ezt a fantasztikusra sikeredett túránkat.

Kenyeres Tamás és Tar Dávid

Nemesnadudvar horgászat

Húsvéti horgásztúra Nemesnádudvaron

bojlis_eloke_kotesek_kd-rig-kotese

Tavaszi pontyhorgászat a Pródi tó partján